Nieuws  /  29 oktober 2020

Een op vijf zzp’ers voelt zich niet serieus genomen door zijn directe omgeving

31 procent vindt dat het zzp-schap een negatief imago heeft

Maar liefst 23 procent van de Nederlandse zzp’ers voelt zich niet serieus genomen door zijn directe omgeving. Dit blijkt uit onderzoek van GaragePark onder 738 Nederlandse zzp’ers, uitgevoerd door Panelwizard. Van alle ondervraagden vindt een derde dat het zzp-schap te kampen heeft met een imagoprobleem. 

Vooral zelfstandig ondernemers jonger dan dertig jaar voelen zich niet serieus genomen door hun vrienden, familie en mede-ondernemers (46 procent). Onder vijftigplussers bedraagt dit percentage slechts veertien procent. Ook vinden zzp’ers jonger dan dertig jaar vaker (46 procent) dat er een negatief imago hangt rondom het zzp-schap dan respondenten ouder dan vijftig jaar (24 procent). “Ik zie zzp’ers dagelijks vol overtuiging aan hun bedrijf werken”, zegt Rick Venema, directeur en oprichter van GaragePark. “Wat daar allemaal bij komt kijken, moet je zeker niet onderschatten. Toch blijven sommige mensen sceptisch of negatief van aard. Hier creëer je als ondernemer op den duur een schild voor, wat het verschil tussen de leeftijdscategorieën kan verklaren.”

Onderschatting
Uit het onderzoek blijkt verder dat maar liefst een derde van de ondervraagden heeft onderschat wat er allemaal komt kijken bij het zijn van een zelfstandig ondernemer. Met 34 procent dachten vooral vrouwelijke ZZP’ers hier op voorhand te rooskleurig over, tegenover slechts een kwart van hun mannelijke collega-ondernemers. Dat je als zzp’er vooral op jezelf bent aangewezen, maakt het er niet gemakkelijker op. Zo vindt maar liefst een kwart van de vrouwelijke ondervraagden het zzp-schap een eenzaam bestaan. Onder mannelijke respondenten bedraagt dit percentage slechts negentien procent. Venema: “Als zelfstandig ondernemer ben je verantwoordelijk voor je eigen boterham. Het is erg lekker als het goed gaat, maar mindere fases kunnen behoorlijk pittig zijn. Juist op die momenten zou je graag even je hart luchten bij een collega. Toch verwacht slechts acht procent van de ondervraagden op korte termijn in loondienst terug te keren.”

Opleiding
Een oplossing voor bovenstaande problemen ligt volgens een aanzienlijk gedeelte van de ondervraagden in betere begeleiding. Zo stelt de helft van hen dat beroepsopleidingen op dit moment te weinig aandacht besteden aan ondernemerschap en/of algemene ondernemersvaardigheden. Opvallend genoeg zijn ondernemers jonger dan dertig jaar (77 procent) hier stelliger in dan de rest van de ondervraagden (47 procent). Het lijkt daarom geen toeval dat vooral jongere ondernemers (vijftig procent) vinden dat er een speciale opleiding moet komen ter voorbereiding op het ondernemerschap. Ter vergelijking: onder hun oudere concullega’s bedraagt dit slechts 32 procent. Venema: “Een goede ondernemer word je door vallen en opstaan. Daar kan geen enkele opleiding tegenop. Veel oudere zzp’ers hebben dit natuurlijk aan den lijve ondervonden, terwijl het jongere ondernemers vaak aan praktijkervaring ontbreekt. Desalniettemin laten deze cijfers zien dat er veel vraag is naar begeleiding; iets wat je als samenleving niet kunt negeren. Uiteindelijk ben ik er toch van overtuigd dat ook jonge zzp’ers zullen inzien dat de praktijk de beste leerschool is.”

Over GaragePark
GaragePark is marktleider op het gebied van garageparken. Sinds 2007 verzorgt GaragePark het volledige concept; van ontwikkeling en bouw tot verkoop en verhuur. De boxen bieden multifunctionele, centraal gelegen en goed beveiligde opslag- en werkruimte. Ideaal voor (startende) ondernemers en ZZP-ers. Momenteel heeft GaragePark meer dan 2.800 garageboxen verspreid over 33 parken in Nederland. De garageboxen van GaragePark kunnen zowel worden gehuurd als gekocht. Daarnaast kan een garagebox dienen als een belegging met een aantrekkelijk rendement.

Lees het onderzoek