Nieuws  /  21 december 2020

Garageboxen toonden zich waardevast in 2020 en dit is waarom

Let’s face it: 2020 was een pittig jaar, voor iedereen. Tot op de laatste dag bepalen besmettingscijfers, vaccin-nieuws en corona-maatregelen de dagelijkse gang van zaken. Waaronder de beleggingsstrategieën, ook die van de niet-traditionele beleggers. De garageboxen van GaragePark toonden zich dit jaar echter bijzonder waardevast. Waarom dat is? Wij hebben hier drie verklaringen voor.

Logistiek vastgoed en meer specifiek klein logistiek vastgoed – waaronder onze garageboxen – hebben een relatief waardevast jaar achter de rug. Terwijl onder meer het winkel- en kantoorvastgoed flinke klappen te verwerken kregen, prijzen wij ons – en dus ook onze beleggers zich – gelukkig met ons toekomstbestendige beleggingsproduct. 

Een korte terugblik op het afgelopen jaar: welke ontwikkelingen verklaren het waardevaste karakter van onze garageboxen? Wij kunnen er drie aanwijzen. 

1. Groeiende opslagbehoeften nu e-commerce exponentieel groeit

Natuurlijk, e-commerce is geen nieuw begrip. Getuige het succes van online platformen zoals Bol.com weten consumenten al geruime tijd de online winkelstraten uitstekend te vinden. Dit jaar heeft e-commerce echter nóg meer terrein gewonnen en daarmee zijn definitieve doorbraak beleefd. 

Ondernemers die eerder nog een afwachtende houding aannamen ten opzichte van webshops, hadden als gevolg van de lockdown geen andere keuze dan ook een online poot op te tuigen. En met de toetreding van Amazon tot de Nederlandse markt, is er ook nog eens een gigantisch e-commerce-platform aan het al bestaande spectrum toegevoegd. 

En ook de B2B-markt, die eerder maar mondjesmaat inzette op e-commerce, heeft ingezien dat e-commerce voor hen the way to go is. Er lijkt geen weg meer terug: onderzoek van McKinsey toont aan dat 75 procent van de kopers én verkopers binnen de B2B de voorkeur geeft aan online aankoopprocessen en interactie op afstand. Terwijl slechts 20 procent van hen te kennen geeft na de pandemie terug te willen keren naar de oude manier van werken. 

Met het groeiende gebruik van e-commerce-platformen, stijgt de behoefte aan opslagmogelijkheden mee. 

2. Hoeveel je ook digitaliseert: the last mile blijft bestaan

Met de definitieve doorbraak van e-commerce, groeit niet alleen de behoefte aan opslagmogelijkheden. Ook het aantal af te leggen kilometers, van de opslagplaats tot aan de voordeur van de klant, neemt hiermee toe. Hoeveel je als organisatie je bedrijfsvoering ook automatiseert: deze last mile tot op de drempel valt simpelweg niet te digitaliseren. Die moet hoe dan ook worden afgelegd. Dat is in 2020 nog maar eens onomstotelijk gebleken. 

Voor ondernemingen is het fijn om dan de mogelijkheid te hebben om je spullen op te slaan op plaatsen dicht bij de stadskernen en uitvalswegen. Ook dát verklaart een deel van onze toekomstbestendigheid. Niet alleen neemt de behoefte aan opslagmogelijkheden toe, ook de ligging ervan speelt een belangrijke rol. Met onze garageboxen tikken we beide boxen af.

3. Een kleinere investering, een gespreid risico

Hoe je het ook wendt of keert: beleggen draait uiteindelijk ook om het nemen van (bescheiden) risico’s. Het is echter begrijpelijk dat in een onzeker jaar als 2020, je als belegger ook niet te veel risico’s wilt nemen. En dat je misschien liever wat kapitaal achter de hand houdt, in plaats van vól inzet op investeren. Ook voor deze beleggingsstrategie bleek het investeren in de garageboxen van GaragePark een uitstekende keuze. 

Terwijl je voor het kopen van een (vakantie)woning flink moet investeren, kun je voor een kleiner bedrag óók beleggen in vastgoed, namelijk onze garageboxen. Voor het bedrag waarmee je één huis koopt, schaf je zelfs meerdere garageboxen aan én houd je kapitaal over. En door deze garageboxen over het land heen te verspreiden, voorkom je niet alleen dat je op één paard wedt, maar spreid je ook nog eens je risico’s. Mocht de ene regio tijdelijk minder in trek zijn, dan compenseer je dat weer met een garagebox elders. 

Blik uitgebreider met ons terug!

Terwijl onze garageboxen zich waardevast toonden, was het perspectief voor veel andere beleggingscategorieën een stuk troebeler. Wat er voor de niet-traditionele belegger allemaal in het vat zat het afgelopen jaar en wat dit betekent voor 2021, lees je in onze whitepaper. Die vraag je hier aan 

Ben je meer benieuwd naar de beleggingsmogelijkheden? Geen probleem: kijk gerust eens rond op onze pagina met beleggingskansen! Kom je liever met ons in contact, dan kun je hier je gegevens achterlaten. Wij komen dan zo snel mogelijk bij je terug!