GarageParken met garageboxen vormen een snel groeiend onderdeel binnen de breed geschakeerde beleggingsmarkt. Wij geven u graag onze visie op dit nieuwe vastgoedsegment. Hoe kijken wij aan tegen de behoefte in de markt? Waar kunnen we de propositie van GaragePark plaatsen? Welke economische en demografische ontwikkelingen zijn van belang? En uiteraard GaragePark als onderscheidend belegging.
Directie GaragePark Rick Venema & Rick Faase
De behoefte aan betaalbare, multifunctionele bedrijfsruimte
In Nederland is er een grote behoefte aan opslagruimte voor klein zakelijk ondernemers. Zij willen hun voorraden, materialen en gereedschappen 24/7 toegankelijk en veilig kunnen opslaan. Dit zijn ZZP’ers, maar ook grotere bedrijven met meerdere werknemers. Denk hierbij aan stucadoors, schilders, webwinkels, installateurs, eventbureaus, motorrijscholen, etc. Een GaragePark biedt multifunctionele opslagruimtes, waar ook in gewerkt kan worden.
De parken zijn 24/7 toegankelijk. De boxen hebben stroom en verlichting. Het kwaliteitsniveau ligt hoog. De parken en boxen zijn extreem goed beveiligd. Op elk park is een sanitaire voorziening, toiletten en een waterkraan met stortbak. In het onderhoud en beheer wordt voorzien door de VvE, die ook de plaatselijke parkbeheerder aanstuurt.
Eerder benoemden we GarageParken als een nieuw vastgoedsegment. Helemaal nieuw is het uiteraard niet. De garagebox in de woonwijk is een ruimte die al jarenlang door ondernemers wordt gebruikt. De veiligheid en voorzieningen schieten echter voor veel ondernemers te kort. Daarnaast worden deze garageboxen sinds de jaren 80 niet meer ontwikkeld.
Waar kunnen we het aanbod van GaragePark plaatsen?
Bij het aanbod van kleinere multifunctionele bedrijfsruimte gaan de gedachten uit naar Selfstorage, garageboxen in de woonwijk of een bedrijfspand (met opslag en kantoorruimte). In het geval van self storage grotendeels ten onrechte. Selfstorage is een bedrijfstak die met name in tijdelijke en zeer kleinschalige opslagruimte voorziet. Hun klantengroep is voor het grootste deel particulier. De huurprijs per m2 is relatief hoog, ook t.o.v. de waarde van opgeslagen goederen. En een stuk hoger t.o.v. de m2 huurprijs van een garagebox. De ruimtes zijn niet 24/7 en niet praktisch toegankelijk. En de veiligheid is niet optimaal.
Het grootste deel van de garageboxen in woonwijken wordt ook gebruikt voor opslag; particulier en met name zakelijk. En slechts voor een klein gedeelte voor voertuigen. Bekend zijn de rijtjes met garageboxen in woonwijken. Sinds de jaren 80 zijn echter nauwelijks nog garageboxen gebouwd. De grondopbrengst voor woningen ligt vele malen hoger. De opslagruimte die de laatste jaren bij nieuwe woningen wordt geleverd, beperkt zich tot een ‘schuurtje’ t.b.v. enkele fietsen en tuinstoelen. De voorzieningen (stroom, verlichting, sanitair) zijn veelal beperkt. En ook hier is de veiligheid verre van optimaal.
Een andersoortige huisvesting is een ‘compleet’ bedrijfspand, met opslagruimte en een kantoorgedeelte. Al dan niet als onderdeel van een bedrijfsverzamelgebouw. Voor een aantal ondernemingen is kantoorruimte een vereiste. Voor veel ondernemingen is dat echter niet (meer) het geval. De behoefte aan ‘extra’ kantoorruimte is de laatste jaren mede door de digitalisering en mobiele telecommunicatie afgenomen. Voor een groot deel van de klein zakelijk ondernemers is deze voorziening te groot. Nog afgezien van de impact van de langjarige huurverplichting of investering.
Het aanbod van GaragePark voorziet dus in een duidelijk afgebakende behoefte van een grote doelgroep. Een nieuw vastgoedsegment. Vastgoed dat al jarenlang aantoonbaar in een zakelijke behoefte voorziet. En waar GaragePark met o.a. de toegankelijkheid, faciliteiten en veiligheid er een toekomstvast concept van heeft gemaakt. Getuige het aantal gerealiseerde parken voorziet het aantoonbaar in een behoefte.
Economische en demografische ontwikkelingen
Zoals aangeven is de component van kleinschalige opslagruimte geen onderdeel meer van het volkshuisvestelijk beleid. In woonwijken of de uitbreiding ervan, wordt niet voorzien in opslagruimte. In de bestaande woonwijken en nieuw ontwikkelde woonwijken, wonen echter wel de eerdere genoemde klein zakelijk ondernemers. Zij hebben behoefte aan nabijgelegen toegankelijke opslag- en werkruimte.
De omvang van de Nederlandse bevolking groeit gestaag. En daarmee ook onze economie en ons Bruto Nationaal Product. Het aantal inwoners is in 2021 gestegen tot meer dan 17 miljoen. In 2025 zal het aantal inwoners naar verwachting meer dan 18 miljoen bedragen.
Deze groei vindt met name plaats bij steden en nieuwe woonkernen. Het bestaande contingent van klein zakelijk ondernemers en de uitbreiding hiervan, heeft opslagruimte nodig.
Wat hierbij ook speelt is de flexibilisering van de Nederlandse economie. Het contingent van ZZP en andere klein zakelijk bedrijven is groot. En groeiende. Het aantal klein zakelijk ondernemers neemt gestaag toe. Hun behoefte aan opslag- en werkruimte is ‘tijdloos’ en primair.
GaragePark als belegging
De garageboxen zijn volwaardige onroerende zaken, waarvan het eigendom vastligt in het kadaster. Het grootste deel wordt verkocht aan beleggers, voor wie ook de verhuur kan worden verzorgd. Het bruto aanvangsrendement ligt hoog, de boxen zijn onderhoudsarm en het beheer & onderhoud van het park wordt geregeld door de VvE. Elke box is een onroerende zaak, waarvan het eigendom in het Kadaster vastligt.
Mede gezien de instapprijzen valt er eenvoudig spreiding te realiseren; over parken, type boxen en uiteraard huurders. In onze beleggers schare zien we relatief meer professionals (zoals accountants, notarissen en consultants), veel ondernemers en ondernemende Nederlanders.
Vastgoed staat bekend als een relatief stabiele belegging. Beduidend minder risicovol en volatiel dan de aandelenmarkt. En met een mate van inflatiebescherming; de huurstromen zijn geïndexeerd en het vastgoed zelf heeft de verwachting van een langjarige waarde groei. Anders dan bij woningen zijn de directe rendementen niet fors gedaald en werkt de overheidsregulering niet negatief door.
Wat is er onderscheidend aan GaragePark?
GaragePark is een bewezen en onderscheidend concept. Inmiddels op meer dan 43 locaties gerealiseerd. Inspelend op een regionale behoeftes, waarvan we weten dat deze in vrijwel alle gemeenten aanwezig is. De doelgroep van huurders zijn met name de klein zakelijk ondernemers die overal te vinden zijn.
GaragePark heeft een ervaren marketing en verhuur platform in de gelederen hebben, die het landelijke merk ‘GaragePark’ optimaal inzet en uitnut. De huurder worden via vele online- en offline kanalen bereikt.
Door de opgebouwde ervaring weten we precies waar onze doelgroep zich bevindt en hoe we ons aanbod optimaal kunnen overbrengen. De informatievoorziening op de website is zeer uitgebreid. Huren kan gemakkelijk en snel via de webshop. De logistiek en handling is efficiënt; met o.a. huurcontracten die digitaal worden getekend en opleveringen die via een slimme app worden vastgelegd.
Het trackrecord van GaragePark
GaragePark is in 2007 gestart. Begin 2022 heeft GaragePark in totaal 43 garageparken in Nederland, met meer dan 4000 garageboxen. Ook in 2022 zullen er meer parken bijkomen, waarvan de boxen al zijn verkocht. Het hoofdkantoor van GaragePark ligt in Blaricum. GaragePark heeft 20 vaste medewerkers. Bij de ontwikkeling en de bouw wordt gewerkt met vaste partners, met een ruime ervaring en een hoog kwaliteitsniveau. De boxen komen prefab uit Duitsland en worden op een onderheide fundering geplaatst. De nieuwe parken worden ‘vergroend’. Het GaragePark concept omvat een circulaire bouwwijze en zonnepanelen.
Rick Venema
Directeur en Oprichter
Rick Venema heeft ruime ervaring opgedaan in een retail keten, waar hij diverse management functies vervulde m.b.t de logistiek en het bedrijfs onroerend goed. Daarna was hij actief in de vastgoed ontwikkeling van woningen.
Later heeft hij ook de ontwikkeling van kantoor- en bedrijfsverzamelgebouwen opgepakt. In 2007 is hij gestart met het door hem zelf ontwikkelde concept van GaragePark, dat hij in de afgelopen jaren verder heeft uitgebouwd.
Rick Faase
Directeur
drs ing Rick A. Faase MBA heeft een bedrijfskundige achtergrond. Hij heeft ca 20 jaar bij ING gewerkt, waar hij diverse management- en directiefuncties heeft bekleed.
Onder andere als lokaal kantoordirecteur, als directeur in de directie van een aantal landelijke banklabels (NN FD, RegioBank, Westland Utrecht Hypotheekbank) en als directeur Productmanagement van de Nederlandse en Luxemburgse fonds ranges van wat destijds ING Investment Management Europe heette. Sinds 2018 is hij werkzaam bij GaragePark Nederland BV.
Tot slot
Wij hopen u een goed inzicht gegeven te hebben in dit nieuwe vastgoedsegment en de grote behoefte die succesvol door GaragePark wordt ingevuld. Door te beleggen in garageboxen kunt u op eenvoudige wijze op deze ontwikkelingen inspelen.
Wilt u meer informatie over het beleggen in GaragePark? Neem dan contact met ons op.
Om de website goed te laten functioneren maken wij gebruik van verschillende soorten cookies. Volgens de wet mogen wij cookies op uw apparaat opslaan als ze strikt noodzakelijk zijn voor het gebruik van de site. Voor alle andere soorten cookies hebben we uw toestemming nodig. We wijzen u graag op onze privacy policy voor meer details. Wilt u de website het best laten werken? Dan hoeft u alleen op ‘OK’ te klikken.