Onderzoek: Imago bedrijfsruimte
Voor veel ondernemers is de bedrijfsruimte hét visitekaartje van hun onderneming. Een professionele werkplek laat immers zien dat je een serieuze ondernemer bent met wie je goed zaken kunt doen. Hoe denkt ondernemend Nederland hier eigenlijk zelf over? Is ondernemend Nederland trots op hun werkplek? En hoeveel procent van de ondernemers zien hun bedrijfsruimte als belangrijk aspect van het bedrijfsimago? Openen ondernemers graag de deuren van hun bedrijfsruimte voor (potentiële) klanten of houden zij deze liever gesloten? GaragePark deed onderzoek onder 1.004 Nederlandse ondernemers om deze én andere vragen te beantwoorden. Lees snel verder voor de belangrijkste resultaten.
Elke dag rij je met plezier naar je bedrijfsruimte. Het is de plek waar je werkt, materialen opslaat en successen viert. Voor veel ondernemers is de werkplek bijna een tweede thuis. Desondanks ontvangt maar liefst 27 procent van de ondernemers in Nederland (potentiële) klanten liever niet in hun bedrijfsruimte. Ondernemers uit Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht hebben hier het meest moeite mee. Benieuwd naar de cijfers in jouw provincie? Bekijk onderstaande visual.
Liever de deuren van je pand gesloten houden is één ding, maar jezelf daadwerkelijk schamen voor de plek waar je werkt is een tweede. Dit laatste doet zeven procent van de Nederlandse ondernemers. Jongeren, die wellicht vaak starten op zolder of in een oude schuur, herkennen dit gevoel het meest. Niks om je voor te schamen als je weet dat bedrijven zoals bijvoorbeeld Apple, Amazon en Microsoft ook in een garage zijn gestart. Bekijk de visual hieronder om de precieze verschillen tussen de leeftijdscategorieën te zien.
Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse entrepreneurs de deuren gesloten houdt en bijna een op de tien ondernemers zich schaamt voor zijn bedrijfsruimte, vindt 38 procent de werkplek wel een belangrijk aspect voor het imago. Vrouwelijke ondernemers vinden dit veel belangrijker dan mannen. Laatstgenoemden vinden wellicht andere aspecten van ondernemen belangrijker, zoals de kwaliteit, prijs of de manier van dienstverlening. Zie onderstaande visual voor de verschillen tussen man en vrouw per leeftijdscategorie.
Ook de omgeving rondom de werkruimte speelt een rol. Negen procent van de ondernemers die zijn bedrijfsruimte verlaat en om zich heen kijkt, denkt: ‘hier word ik niet vrolijk van’. Dit percentage is maar liefst 21 procent onder ondernemers jonger dan dertig jaar. Zij vinden veruit het vaakst dat de omgeving een negatieve invloed heeft op het succes van hun onderneming. Het lijkt erop dat ervaring hierin een rol speelt, zoals op zoveel onderdelen van het ondernemerschap. Check de visual hieronder om de precieze verschillen te zien tussen meerdere leeftijdscategorieën.
‘Beter een goede buur, dan een verre vriend’ lijkt ook te gelden voor het bedrijfspand. Maar liefst 42 procent van de ondervraagde ondernemers heeft weleens één of meerdere klanten gevonden binnen een straal van één kilometer. Het lijkt voor de acquisitie dus verstandig af en toe een blokje om te gaan tijdens de lunchpauze. In de visual hieronder zie je in welke leeftijdscategorie vrouwelijke of mannelijke ondernemers succes in de buurt hebben.