Wat u moet weten over de exploitatie van uw garageboxen
De Vereniging van Eigenaren
Als eigenaar van een of meer garageboxen wordt u lid van de VvE (Vereniging van Eigenaren) die exclusief de belangen en zaken van de eigenaren behartigt. Dit lidmaatschap is verplicht. De VvE verzorgt het onderhoud van het garagepark waar uw vastgoed onderdeel van uitmaakt, sluit een collectieve opstalverzekering voor u af en creëert budget voor periodiek groot onderhoud aan de garageboxen. Dat is alvast een zorg minder! Nu nog uw rendement veilig stellen! Hoe doet u dit?
Aanmelden als ondernemer
Allereerst heeft u een BTW nummer nodig als u dat nog niet heeft. Dat is eenvoudig: meld uzelf online aan bij de Belastingdienst als BTW-ondernemer en u ontvangt vervolgens een BTW-nummer. Hiermee kunt u BTW-aangiftes doen. Uiteraard vordert u als eerste de BTW over de aankoop van uw garagebox(en) terug. Wanneer uw garagebox(en) verhuurd zijn, dient u elk kwartaal uw btw- aangifte in. Koopt u een garagebox als privé persoon, dus niet als ondernemer? Dan zijn de huuropbrengsten van een garagebox in box 3 belastingvrij. Over de waarde van de garagebox(en) betaalt u wel vermogensrendementsheffing. Dit is de WOZ-waarde die u van de betreffende gemeente ontvangt in een WOZ-beschikking. Deze waarde neemt u mee in box 3 van uw jaaraangifte.
Huurders zoeken
Gaat u zelf op zoek naar huurders? Schakelt u een makelaar in? Of besteedt u dit onderdeel liever uit aan de partij waarvan u de boxen gekocht heeft. Vaak is dat een verstandige keuze, want wie kent de markt rondom de koop en huur van garageboxen beter dan de verkoper zelf? Zij hebben waarschijnlijk een groter marketingbudget en betere middelen om huurders te vinden en te overtuigen. Daarnaast is het ook fijn om te weten dat deze partij niet alleen de onderhandelingen voor u doet, maar bijvoorbeeld ook de kredietcheck uitvoert op de huurder, de deal sluit en de box oplevert aan de huurder. Nadeel kan zijn dat u niet weet op welke plek u staat op de wachtlijst voor een huurder en hoe lang het duurt voor u een huurder aangeboden krijgt. Dit kan betekenen dat u huurbaten misloopt. Uiteraard kunt u in de tussentijd zelf ook op zoek gaan naar een huurder.
Administratie; zelf doen of uitbesteden?
Wanneer uw BTW nummer geregeld is, de fiscale zaken op orde zijn en de huurder is gevonden, hoeft u alleen nog maar uw administratie op te tuigen. U moet tenslotte uw huurder per maand factureren, erop toezien dat de huur daadwerkelijk wordt betaald en contact onderhouden met uw huurder als deze bijvoorbeeld vragen heeft over de garagebox. Ook dient u jaarlijkse indexaties met betrekking tot de huur en servicekosten in de gaten te houden en door te voeren in uw administratie. Dat is wellicht met één garagebox en één huurder goed te behappen, bij meerdere garageboxen komt daar een serieuze administratie bij kijken. Besteedt u de administratie liever uit? Dan kunt u een administratief verhuurbeheerder inschakelen.
Geen hogere wiskunde
Bij de exploitatie van garageboxen komt het nodige kijken, maar heel ingewikkeld is het niet. Iedereen zou het in principe voor zich kunnen regelen. Maar heeft u hier wel de tijd voor? En wilt u deze tijd daar ook voor vrijmaken? Door het uitbesteden van verhuur en het administratief verhuurbeheer aan professionele partijen, houdt u de touwtjes zelf in handen, maar heeft u de zekerheid en rust dat deze zaken goed geregeld worden. U ziet de huuropbrengsten per maand op uw rekening binnenkomen, terwijl u zich richt op andere zaken die uw aandacht vragen.
Meer weten?