Nieuws  /  9 november 2020

Beleggen in garagebox(en): wat komt er eigenlijk bij kijken?

Je hakt de knoop door en gaat beleggen in garageboxen. Ongetwijfeld schieten er ook wel wat vragen door je hoofd: en wat nu? Hoe ga ik huurders vinden voor mijn garageboxen? En hoe zit het met zaken zoals verzekeringen en onderhoud? Het exploiteren van garageboxen is voor ons, na al die jaren, inmiddels appeltje eitje, maar we snappen dat dit niet voor iedereen het geval is. Daarom beantwoorden we hieronder de belangrijkste vragen rondom de exploitatie.

Allereerst: hoe zit het met de belastingaangifte?
Dat hangt af van de wijze waarop je investeert. Ben je een ondernemer die bijvoorbeeld in meerdere vastgoedobjecten belegt. Of zie je in garageboxen een mooie manier om rendement te behalen op je spaargeld? Het antwoord op de vraag of je als ondernemer of als privépersoon in garageboxen belegt, is wel direct een erg belangrijke.

Privépersoon in principe in box 3
Beleg je als privépersoon? Dan val je over het algemeen binnen box 3: sparen en beleggen. Hierbij zijn je huuropbrengsten belastingvrij, maar betaal je wel vermogensrendementsheffing, gebaseerd op de WOZ-waarde van je garagebox(en). In principe is dit hetzelfde als bij andersoortige vastgoedbeleggingen. Een uitzondering op bovenstaande situatie ontstaat wanneer je je, als natuurlijk persoon, erg actief bezighoudt met het verhuren en/of verkopen van je garageboxen. De Belastingdienst kan dan oordelen dat hierbij sprake is van winst uit onderneming of overige werkzaamheden, wat weer in box 1 valt. Dit is echter wel erg uitzonderlijk. Heb je desondanks twijfel hierover? Neem dan zeker even contact op met je boekhouder of je accountant!

Hoe zit het met de BTW?
De verhuur van garageboxen is verplicht met BTW. Dus ook als je als privépersoon je garageboxen als vastgoedbelegging aanhoudt in box 3. In principe moet je elk kwartaal BTW-aangifte doen. Het aanvragen van een BTW-nummer is eenvoudig. Hiervoor hoef je niet naar de Kamer van Koophandel: het downloaden en invullen van het formulier ‘Opgaaf Startende Onderneming’ van de Belastingdienst is al voldoende. Je ontvangt dan binnen twee weken per brief je BTW-nummer en instructies, waarmee je in staat bent om BTW-aangifte te doen.  Als eerste kun je hiermee de BTW terugvragen over de garageboxen die je hebt gekocht. En heb je eenmaal je garagebox(en) verhuurd? Dan moet je per kwartaal btw-aangifte doen over de huuropbrengsten die je genereert.

Vervolgens: hoe ga ik huurders vinden?
Vaak is de eerste vraag die bij beleggers opkomt wanneer ze besluiten om in garageboxen te gaan beleggen: ‘hoe ga ik ondernemers vinden die mijn garageboxen willen gebruiken?’ Het enige antwoord dat álle mogelijkheden omvat is: dat ligt helemaal aan jou. Het staat je als huurder vrij om dit zelf op te pakken, maar je mag bijvoorbeeld ook een verhuurmakelaar inschakelen, die je garagebox(en) bij ondernemers onder de aandacht brengt.

GaragePark is echter al meer dan 14 jaar marktleider op het gebied van het verhuren van garageboxen, beschikt over meer dan dertig GarageParken verspreid over heel Nederland én stelt haar ervaring met en kennis van de specifieke ondernemersdoelgroep beschikbaar aan haar beleggers! GaragePark kent de doelgroep van kleinzakelijke ondernemers als geen ander en is in staat om bijvoorbeeld ook kredietchecks uit te voeren. Op deze manier weet je zeker dat zij die jouw garageboxen huren, ook in staat zijn om de maandelijkse lasten te betalen.

Verhuuropdracht
Voor deze verhuuropdracht brengt GaragePark per verhuur een courtage van € 350 in rekening. 

Wie behartigt mijn belangen?
Als belegger in garageboxen koop je niet alleen vastgoed: je bent ook onderdeel van een heel GaragePark. In hoeverre deze parken worden onderhouden, bepaalt voor een belangrijk deel de aantrekkelijkheid van jouw garageboxen. Daarom maak je als belegger deel uit van een Vereniging van Eigenaren (VvE).

Deze VvE behartigt jouw belangen als eigenaar, regelt onder meer een passende opstalverzekering voor je garagebox(en) en creëert budget voor periodiek onderhoud aan het GaragePark. En daar profiteer je als belegger ook weer van: ligt het GaragePark er netjes bij en is het van alle gemakken voorzien? Dan wordt je belegging ook automatisch een stuk interessanter voor (potentiële) huurders.

Hoeveel administratief werk komt erbij kijken?
Opnieuw: hoeveel werk dit onderdeel van de exploitatie je oplevert, is helemaal aan jou én aan je huurders. Heb je huurders die netjes iedere maand de huur betalen? Dan heb je er eigenlijk weinig omkijken naar. Maar wat als dit niet gebeurt? En wat als er vragen binnenkomen over de garageboxen die je verhuurt?

We kunnen ons goed voorstellen dat je geen zin hebt om de hele dag je e-mail door te spitten en debiteuren achter de broek aan te zitten. Of dat je zelf de hoogte van de maandelijks huur- en servicekosten moet doorrekenen en wijzigen, in verband met indexaties. Of dat je ieder kwartaal btw-aangifte moet doen van je huuropbrengsten.

Natuurlijk, je bent er geen dagen mee bezig, want veel zaken wijzen zich vanzelf. Desondanks moet je hier wel over nadenken: wil je dit zelf gaan doen, of niet? Externe partijen, zoals administratieve verhuurbeheerders, kunnen uitkomst bieden. De kosten? Ga uit van zo’n tien euro per box per maand, dan zit je een eind in de goede richting.

GaragePark ontzorgt je in je exploitatie
Hoe je de exploitatie van je garageboxen regelt, daar beslis je zelf over. Je kunt besluiten om als privépersoon te beleggen, of dit als ondernemer aan te vliegen. Je kunt zelf op zoek gaan naar huurders, of hier bijvoorbeeld GaragePark voor inschakelen. Je kunt zelf je administratie bijhouden, of hier een externe partij voor aanhaken.

Wij van GaragePark staan in ieder geval altijd voor je klaar en de VvE is er hoe dan ook om jouw belangen te behartigen. Op deze manier heb jij er, ongeacht jouw keuzes, sowieso zo min mogelijk omkijken naar.

Heb je een beeld van hoe je de exploitatie zou willen uitvoeren en zou je graag beleggen in één of meerdere garageboxen? 

Lees hier alles over beleggen in garageboxen