Drie belangrijke thema’s voor ‘onze’ klussers: dure grondstoffen, duurzaamheid én nieuwe verdienmodellen!
Het type ondernemers dat van onze garageboxen gebruikmaakt is erg gevarieerd. Dat vinden we ontzettend gaaf! Geregeld gaan we op onderzoek uit, om te peilen wat er allemaal speelt binnen de branches waarbinnen ‘onze’ ondernemers actief zijn. Ditmaal nemen we de makers onder de loep. Schilders, stukadoors en meubelmakers; wat houdt hen bezig?
Het gaat goed met het Nederlandse ambacht! De vraag naar vaklui was de afgelopen jaren al ontzettend gegroeid, maar die behoefte is gedurende de coronacrisis alleen maar verder toegenomen. Dat betekent; overvolle agenda’s en lange wachtlijsten. Het kan soms wel maanden duren voordat de vakman of -vrouw weer een gaatje in de agenda beschikbaar heeft.
Verklaringen: thuiswerken en huizenhoge prijzen
Vervelend voor iemand die snel een aanbouw nodig heeft of een loodgieter zoekt, maar voor onze klanten is deze grote behoefte aan ambachtslieden goed nieuws! Waar deze gigantische vraag precies vandaan komt? Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen.
Allereerst confronteerde het verplicht thuiszitten en -werken ons massaal met tekortkomingen in, aan en rondom ons huis. Daarnaast maken de hoge huizenprijzen – die nu toch wel hun piek lijken te hebben bereikt – de woningmarkt veel minder mobiel. We blijven daarom meer zitten waar we al zitten en zorgen er veel liever voor dat het huis waarin we nu wonen aan onze wensen en eisen voldoet.
En last but not least heeft werkend Nederland massaal gespaard tijdens de laatste twee jaar. Geld dat op de bankrekening in waarde vermindert. Stop je dit in het verbeteren van je huis en het woongenot? Dan resulteert dit – hopelijk – op een later moment in meer overwaarde bij de verkoop. Dat is althans de gedachte. En voor die verbeteringen zijn juist al die vaklui nodig.
Drie belangrijke trends voor maakbedrijven
Maar goed, welke trends en thema’s spelen er binnen de branches van onze vaklui? Natuurlijk, een schilder is een andere vakman dan een aannemer of een loodgieter. Maar wanneer we naar overkoepelende ontwikkelingen kijken, ontwaren we een drietal gemeenschappelijke topics!
- Dure grondstoffen, tekort aan kundige vaklui
- De klant vraagt om circulair
- Andere verdienmodellen vormen een interessant alternatief
Thema 1. Dure grondstoffen, tekort aan kundige vaklui
Van staal tot granulaatkorrels en van papierpulp tot koffie; veel grondstoffen zijn tegenwoordig schaars. En dit tekort voelt iedereen. Van de producent, die zijn marges ziet verkleinen, tot bedrijven die de verwerkte grondstoffen gebruiken en de hogere prijzen weer aan hun klanten doorberekenen. Iets waar alle bedrijven – van klein tot (middel)groot – rekening mee (moeten) houden.
Daarnaast deed de personeelskrapte zich al voelen in branches als de bouwsector. De huidige hoogspanning op de arbeidsmarkt maakt dit personeelstekort alleen maar nijpender. Onder het motto ‘je moet het ijzer smeden wanneer het heet is’, gaan daarom steeds meer vaklui als zzp’er aan de slag.
De voordelen van als zelfstandige in bijvoorbeeld de bouw aan de slag gaan zijn evident; je verdient beter, hebt meer vrijheid om je eigen tijden en uren te bepalen én je kiest je eigen opdrachten uit.
Risico’s zijn er natuurlijk ook, zeker op het vlak van arbeidsongeschiktheid en pensioenopbouw. Gezien de grote vraag, is inkomensonzekerheid iets waar zelfstandige vaklui zich in ieder geval geen zorgen over hoeven te maken!
Thema 2. De klant vraagt om circulair
Duurzaamheid is niet meer een containerbegrip vol vage beloften en toekomstmuziek. Steeds meer klanten en instanties rekenen bedrijven tegenwoordig ook echt af op zaken als hun CO2-uitstoot en in hoeverre ze circulair ondernemen. Je kunt je hier als zzp’er dus ook echt mee onderscheiden.
Profileer je jezelf als circulair en handel je daar ook echt naar, dan zul je zien dat de maatschappelijk bewuste klanten je steeds beter weten te vinden. En circulair ondernemen kán ook echt. Zo zijn er bijvoorbeeld steeds meer circulaire – plantaardige – verven (o.a. Fairf) op de markt. Ook richten brancheorganisaties en collectieven zich vaker op het bijstaan van bedrijfseigenaren en zelfstandigen die circulair willen gaan ondernemen.
Thema 3. Andere verdienmodellen vormen een interessant alternatief
Van opdracht naar opdracht gaan levert je afwisselend werk op. Tegelijkertijd is het wel echt een hit & run business. Terwijl ontwikkelingen als het toenemende belang van duurzaamheid en een behoefte aan flexibiliteit je als ondernemer ook de ruimte bieden om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen!
Met het invoeren van een abonnementsmodel voorzie je jezelf van een gegarandeerd inkomen en bied je je klanten de gewenste zekerheid en flexibiliteit. Dit past ook helemaal in de trend van bezit naar gebruik. In de kunstwereld wint o.a. het leasen van kunstwerken steeds meer terrein; waarom zou je als meubelmaker ook niet op die trein springen? In de bouw kun je wat betreft abonnementen denken aan servicecontracten.
Ook servitization vormt een nieuw en passend verdienmodel in de maakindustrie. In plaats van je product komt het leveren van (onderhouds- en installatie)diensten centraal te staan. Hiermee ontzorg je je klanten volledig. Zeker nu steeds meer producten smart en daarmee steeds technisch ingewikkelder worden is dat voor veel klanten erg belangrijk.
Voor jezelf begonnen of dit van plan?
De gebruiksmogelijkheden van onze garageboxen zijn eindeloos. Je kunt er je spullen opslaan en je voertuig(en) stallen, maar je kunt onze boxen ook echt als werk- en/of bedrijfsruimte gebruiken! Kom gerust eens een kijkje nemen op een van onze parken. Klik hier om een GaragePark bij jou in de buurt te vinden en maak eenvoudig een afspraak.